onsdag 15 april 2015

Jag ska ta det mycket lugnt framöver och stänger bloggen ett tag på grund av vårens biverkningar

Jag kunde inte delta i uppsjungningen i förra veckan. Allergin övergick i akut luftrörskatarr och det är inte så kul. Sedan jag suttit upp en natt med pipande och rosslande och andningssvårigheter tog jag mig till VC och jag äter nu penicillin. Den normala tröttheten, som hör ihop med Sjögren, har nu fördubblats av allergi och luftrörskatarr. Jag orkar bara vara upp 3-4 timmar; sedan behöver jag vila en stund.

Till och med att läsa är tröttande, men jag fick sticka emellan min planerade bokläsning, se i högermarginalen, då jag fick i min hand Lionel Shrivers bok Store Bror. Ser fram emot att läsa den då jag mår litet bättre.

Idag var jag på årlig kontroll på Karolinska Sj, Hematologen. Allt väl, så jag kan fylla på min tacksamhetslista ikväll. Jag lade mig efter lunch och somnade 1½ timme. Tacksam var jag att jag hade en sådan trevlig taxichaufför, som hjälpte mig till dörren, klappade mig på axeln och sá - ha en bra dag. - Detsamma, sá jag. Hur skulle vi klara oss utan de här fantastiska människorna som kommit till Sverige från ett annat land? Många  har fått en annan uppfostran än och orkar le trots allt otäckt de varit med om. Också inom sjukvården behövs de.

Igår kom yngsta dottern och fixade litet, hängde tvätt, dammsög och torkade golv, speciellt i sovrummet. Också något att vara tacksam för. En vanlig vardag gör hon detta på väg hem från jobbet och mannen är bortrest. Pojkarna är så stora nu. Den äldsta skulle laga mat och hon skulle köra den yngsta till pianolektionen. Jag brukar inte behöva hjälp annars, men med feber och huvudvärk och värk i bronkerna (heter det så?) fanns ingen ork att göra någonting.

Ska ta det lugnt tills jag mår bättre och kan fortsätta min träning. Då jag ändå måste vara inne kan jag börja skriva ned omdömen om ca tio böcker som jag läst.

Kajsastina

7 kommentarer:

  1. tänker på dig Ulla - krya på dig

    SvaraRadera
  2. Hej,Ulla.Önskar dig all god bättring.
    Mvh:Ingrid

    SvaraRadera
  3. Tack mina bloggvänner, kommentarerna piggade upp.

    SvaraRadera
  4. Skynda dig nu att krya på dig vännen. Under tiden hoppas jag att du snart orkar läsa, du liksom jag är ju lite av bokmal.
    Kramis

    SvaraRadera
  5. Tag det lugnt och krya på dig.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  6. Usch då! Det där låter inget vidare ... :(

    Hoppas att du snart piggnar till och att allergimedicinen hjälper!

    Jag känner en stor tacksamhet i att jag inte känt av min pollenallergi på ca 10 år. Den försvann ungefär samtidigt som jag fick mina tidigaste klimakterievallningar.
    Det är få förunnat att bli av med allergi så sent i livet som efter 40 års ålder.
    Barn kan växa ifrån sin allergi, och jag vet många som utvecklat allergi i min ålder ... men jag känner nog ingen som blivit av med den på samma sätt som jag.

    Håller tummarna att du snart får orken tillbaka.

    Kram

    SvaraRadera
  7. Krya på dig så att du får njuta av våren, för visst måste väl solen och värmen komma nu när som helst!
    Varm kram, Ingrid

    SvaraRadera