fredag 29 maj 2015

Myndighetsålder i Sverige



Vill gärna berätta att vi firade mitt 21-åriga barnbarn i söndags. Han har arbetat i Oslo i 1½ år och oj, vad han har mognat de här 1½ åren. Förr mognade unga män då de gjorde militärtjänsten. Det minns jag att min bror gjorde och det var i hans fall mycket bra. Numera kan vissa ungdomar kanske inte slita sig från hemmets lugna vrå (med all service de får där). Det är viktigt att man som förälder förbereder barnen för vuxenlivet så att de är trygga och vågar ta det stora klivet ut i verkligheten. 

Jag har ju bara uppfostrat flickor, men också de gav sig iväg utomlands för studier efter gymnasiet. Som ni ser kallar jag det inte "studenten", då vi som arbetar inom skolan anser att det inte en studentexamen. Den äldsta stack till Israel på kibbutz och efter Juristexamen pluggade hon i England och i Minnesota, USA. Min yngsta for till Frankrike, först på språkkurs och sedan tog hon sin Master Degree in Economics i Paris. 

Myndig (man får full rättslig handlingsförmåga) blir man numera sedan 1974 vid 18 år. Då jag var ung blev man myndig vid 21 år och jag tvingades vänta ett år med att resa till USA för att träffa min dåvarande fästman som arbetade i Montreal. 1969 sänktes myndighetsåldern på grund av påtryckningar från ungdomarna till 18 år. På gymnasiet måste man i förväg informera föräldrar, dels om vilka regler skolan har om frånvaro och dels fråga om de vill ha kontakt, då deras son/dotter  har ogiltig frånvaro. Speciellt viktigt med information så att de vet om att  familjens ekonomi påverkas, då studiebidraget skulle kunna dras in vid frånvaro, skolk. 

/Kajsastina

1 kommentar:

  1. Jag kommer väl ihåg när jag fyllde 21. Ja, kanske inte själva dagen kanske, men här i kommunen bjöds alla som fyllt 21 under året in på en fest, där man även fick en minnesbok. En bok som jag tyvärr inte har kvar längre.
    Ha en skön helg!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera