onsdag 7 oktober 2015

Pelargonerna åker nu iväg på vinterförvaring, trots att de var fulla med blommor!

Visst är den fin, tulpanpelargonen? 
Jag brukar inte se Gokväll speciellt ofta, så dags lagar jag middag. Råkade höra att trädgårdsexperten Gunnel skulle tipsa om pelargoner för ett par veckor sedan. Hennes tips: 
  • Vänd blomman upp och ner och skaka bort den lösa jorden. Häng den upp och ned med en papperskasse över mörkt och svalt.
  • Om du vill vara säker att få en blomma till våren, ta några skott och sätt i kruka så har du "babypelargoner" som får stå och ta sig och växa till sig. 
  • I och med att man tar skott blir blomman en aning nerklippt, men annars är det inte nödvändigt att klippa. Viktigt att blomknopparna tas bort.
  • Tag fram och väck den övervintrade pelargonen i februari. 
Bukett med nedklippta blommor och kraftiga gröna skott framför. 
Jag lyckades inte rädda min fina pelargon förra vintern, så nu ska jag pröva det här.

/Kajsastina

3 kommentarer:

  1. Jag har tagit in de flesta pelargoniorna nu, men har ännu två ute. Jag har lyckats övervintra dem i flera år nu, så det ska säkert gå den här vintern också.
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Jag har helt misslyckats med mina pelargoner.Kommer ihåg att min mamma var expert
    på dessa blommor,att övervintra.Tack! för tippset.
    Jag har en "Mårbacka" pelargon inomhus som blommar så fint nu.

    SvaraRadera
  3. En Ingrid som har misslyckats och en Ingrid som kan det där sedan tidigare. Till Ingrid "min tid på jrden": Mårbackapelargoner är mycket fina. Testa så får jag höra hur det går. Jag har nu 4 krukor med skott inne.

    SvaraRadera