söndag 7 februari 2016

Prata högt med dig själv! Per Naskonen

För några år sedan fick jag tillsammans med tidningen Må Bra boken Prata högt med dig själv, som Per Naskonen har skrivit. Jag testade det, speciellt som jag hade mycket värk och började peppa mig själv med positiva ord.  Nu har jag börjat ifrågasätta det här, eftersom jag tycker att jag pratar alltför mycket högt då jag är ensam. Finns risken att jag gör det ute bland människor? Jag tycker jag har god hjälp i vissa vardagliga situationer som gör ont (städning o dyl) och tycker också att alla tråkiga och motiga uppgifter går lättare. Därför googlade jag på detta och fann det här: Citat från webbsidan vetallt. com.

Jag rekommenderar Naskonens bok då den är både humoristisk och innehåller en del praktiska tips. 


Så här står det bl.a.: "Att tala om dina mål högt för dig själv fokuserar din uppmärksamhet, förstärker budskapet, kontrollerar din flyktreaktion och blockerar distraktioner."


"Att tala med sig själv indikerar också att man litar på sitt eget omdöme. Ett konkret exempel är Albert Einstein som var överbegåvad och redan i tidig ålder lärde sig att utnyttja sina talanger. Han talade ofta med sig själv, och inte gärna med andra. Människor som talar med sig själva är ofta skickliga på det de tar sig för och litar på sin egen intuition för att komma fram till vad de behöver göra"

- Linda Sapadin, psykolog -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar