fredag 28 februari 2014

Vad är spinal stenos? En repris enligt mångas förfrågan.

En av övningarna som jag gör varje morgon.
Stenos kommer från grekiskan och betyder täppa till eller strypa, medan spinal handlar om ryggraden. Spinal stenos är framför allt en åldersrelaterad åkomma där de så kallade facettlederna blir större eller en disk blir missformad och trycker på nervrötterna. Typiska symptom vid spinal stenos är tilltagande problem från benen vid gång såsom smärta, tilltagande svaghet och problem att kontrollera benen. Normalt har man inga eller få problem när man ligger eller sitter, men man har svårt att stå och gå.

Typiskt för stenos är också att det inte räcker att stå still och vila, utan att man måste sätta sig ner. Detta beror på att nerverna får bättre plats när ryggen är framåtböjd. Av samma anledning kan man oftast cykla utan problem. Avvikelser från ovanstående symtom kan förekomma.


Lägger nu i högra kolumnen av bloggen tillbaka info om spinal stenos.  Har förvånats över att många frågar mig om ryggproblem. Också de kvinnor, som har liknande problem, verkar inte ha fått veta eller tagit reda på orsaken. Själv tar jag inte upp ämnet, om ingen frågar, men nog är det lättare att veta. Att prata hjälper ju inte, så min tolerans för alla dessa frågor är låg.  I onsdags hade jag premiär för rollatorn till Öppen onsdag och reaktionerna jag fick!  Många tyckte att det var konstigt att jag som var så pigg skulle behöva den. Det stämmer att jag är pigg. Acceptererar det här. Det kan också växla från dag till dag. Den enda som förstod var en dam som har värre problem då hon har någonting som heter polyneu?




Det är alltså kroniskt och inte alls samma sak som ischias. Jag  får leva med det livet ut.
Alternativen är bara två:

1 Medicinering och speciell gymnastik eller
2. Operation. 

Jag har valt alt 1.

För dig som har liknande och är intresserad, se länk:  
http://www.ryggoteket.se/rygg/spinal-stenos/hur-behandlas-spinal-stenos-fortrangning-av-ryggmargskanalen/. Själv tycker jag alltid det är lättare om man får information.

Dammtussarna flyger omkring efter änglarnas små tofflor, så efter värktablett tar jag och kör runt ett varv på 20 minuter. En soppa står på spisen och puttrar.

Tar
/Kajsastina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar