torsdag 3 maj 2012

Tematrio - Klassikersommar

Lyrans Noblesser föreslår i sin blogg att vi ska läsa några klassiker i sommar och jag tänker hänga med. Många av de föreslagna böckerna har jag läst för 30-40 år sedan och en sommar för två år sedan ägnade jag mig åt att läsa om mina favoriter av Selma Lagerlöf.

Här kommer mina förslag:
  1. Madame Bovary av Gustave Flaubert (Läsa om)
  2. En dåres försvarstal av August Strindberg
  3. Jenny av Sigrid Undset
  4. Bröderna Karamazov av Dostojevskij
  5. Stolthet och fördom av Jane Austen (läsa om)
  6. Kvinnor och äppelträd av Moa Martinsson (läsa om)
/Kajsastina








3 kommentarer:

  1. Det var ingen dum idé alls. Dina bokförslag gillar jag och jag har läst alla utom Madame Bovary av Gustave Flaubert. Men det är massor av år sedan jag läste de andra, så varför inte?

    Jag ska titta in till Lyran också och se vad hon skriver.

    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  2. Jag gillar alla böckerna om utvandrarna... Har läst alla 4 böckerna massor av gånger och jag gråter varenda gång när jag läser slutet...

    SvaraRadera