fredag 14 augusti 2015

Från "tönt" till statsman till författare ...

I maj vid ett akutbesök på S:t Eriks Ögonklinik  konstaterades glaskroppsavlossning i vä öga, ett fenomen som jag aldrig hört talas om. Däremot nätavlossning som är allvarligare. I väntan på att de mörka slingorna och grumlet skulle försvinna har jag provat att lyssna på ljudböcker. Tänkte först skaffa Storytel till mobilen. Bra att testa innan jag vet vilket som passar mig bäst. Har lagt min tjocka bok "Himlakroppar" i högen "vänta".  Nu vet jag att en läsplatta skulle passa mig bäst, då jag gärna vill se de skrivna orden och hur meningarna är uppbyggda. På den kan man också förstora texten. 


Hörde igår kväll "Sommar" som repriserades efter kl 22.00. Det ångrar jag inte. Jag hör till dem som gillar Reinfeldt och var nyfiken på hans program. 
Han börjar försynt och tvekande, berättar om hur han sitter på pojkrummet och läser tjocka böcker samtidigt som han lyssnar på sin favoritmusik. Sedan fortsätter han med "bokprat", om den bok han just skriver för Bonniers. Att vi läser mindre och vill betala mindre för det. Jag tycker han bjuder på sig själv i den mån en person med hans något försynta och ödmjuka inställning till livet kan göra. 

"Jag har bestämt mig för att inte ha alla svar", sa han, men lyfter fram att religion har för stor makt i dag, och kvinnor för litens."

På slutet blir han statsmannamässig och pratar om demokrati, världens fattigdom och världens ondska och grymhet. Käpphästen "att alla ska ha arbeten och kunna stå på egna ben" dyker här upp igen. Musiken var genomgående njutbar, mest romantiska hits.

1 kommentar:

  1. Usch, så otäckt det låter med glaskroppsavlossning. Förhoppningsvis låter det värre än vad det är ...

    Jag har blivit rejält "biten" av att lyssna på böcker. Började använda Storytel i våras när vi hade stegtävlingen på jobbet. På ett sätt saknar jag att sjunka in i min egen inre röst när jag läser själv, men jag kan inte hjälpa att jag tycker det är fantastiskt med en bra berättarröst i öronen samtidigt som jag gör något. T.ex. ihop med att lägga en patiens, handarbeta eller gå en promenad. BARA lyssna klarar jag inte. Jag måste göra något samtidigt ... Men jag kan inte göra vad som helst. Om jag t.ex. ska läsa något, ett sms eller ett brev, då missar jag boken i öronen. Jag kan inte lösa korsord samtidigt, men det går jättebra med en patiens ... Konstigt ...

    Jag har ägnat våren och sommaren åt att lyssna på böcker som jag läst själv. Böcker jag tycker om. Nu håller jag på att avsluta den sista boken i "Stad-serien" av Per Anders Fogelström. Älskar serien och får aldrig nog av den. Det är Helge Skoog som läser och det är en mycket trevlig upplevelse.

    Ska bli intressant att höra vad du tycker och vad du väljer att göra ...

    SvaraRadera