söndag 8 maj 2011

En bra deckarförfattare, Arnaldur Indridason


Före helgen var jag på bibblan för att söka en avkopplande, men ändå en bra deckare. Jag mindes namnet Indridason svagt, så jag plockade en av hans böcker ur hyllan.
Sedan kom jag på titeln på den bok jag läst ”Kvinna i grönt” från 2003. Den nu lästa boken "Vinterstaden" var mycket bra.

Arnaldur Indridason är journalist och har studerat historia på universitetet i Reykjavik. Han har skrivit om film och han gillar Hitchkok.

Hans böcker har översatts till många språk. Själv tycker han det är märkligt att intresset blivit så stort. Han vinnlägger sig om att skriva ur isländsk synvinkel och för isländska läsare. Indridasons deckarfigur heter Erlendur Sveinsson, en "dyster skandinavisk man i 50 årsåldern" Han har ett brutet äktenskap, en heroinmissbrukande dotter, en alkoholiserad son och han tillbringar kvällarna ensam. Själv säger han sig helst skriva om olyckliga människor – de är mer intressanta. Han tänker följa sin karaktärs utveckling till slutet. Hans kunskap om Islands historia märks i böckerna. Mycket hämtar han ur de isländska sagorna. Alla deckarna, eller snarare spänningsromaner, har en melankoli som envist driver handlingen till slutet. Konstigt nog finns det både hopp och ljus för de inblandade i boken. 

Hans senaste bok, ”Änglarösten”,  (tack Cici!)har vunnit priset ”Martin Beck Award”. Den ska jag läsa snart.

Bodil Malmsten har skrivit om författaren i sin blogg: – Välskriven brukar det stå på baksidestexten till de sämst skrivna deckarna i deckarträsket. Välskriven räcker ingenstans vad gäller ”Änglatrumpeten”, den är litteratur!

De första sidorna stördes jag av namnen på personerna. Eller vad sägs om namn som Erlendur, Elinborg och Sigurdur. Fenomenet försvann vartefter jag uppslukades av den spännande läsningen.
Prova att läsa någon av hans böcker i sommar.


4 kommentarer:

  1. Jag läste mycket deckare i min ungdom, väldigt, väldigt sällan numera. Men älskar engelska deckarserier på TV!

    SvaraRadera
  2. Jag har läst någon av hans böcker men jag tog säkert den allra sämsta av alla han har skrivit för jag gillade den inte direkt. Min granne har läst alla och gillar dom och jag tror att de senare är bättre faktiskt. Hoppas du får sol idag, vädret här är fantastiskt! KRAM

    SvaraRadera
  3. Jag har läst åtminstone en av hans böcker även om det är ett tag sen och jag gillar honom.
    (Jag antar att det är felskrivet på bloggen när du skriver om hans bok "Änglatrumpet", att det ska vara "Änglarösten", för han har väl inte skrivit två så likartade titlar?)

    SvaraRadera
  4. Jag tycker mycket om hans böcker och säger liksom namnen och platserna högt för mig själv. De får mig att associera till isländska sagor, vilket kanske böckerna på sätt och vis är. Nutida sådana...

    SvaraRadera