tisdag 24 maj 2011

Tematrio - läsplaner

Dagen började med anpassad styrketräning. Ska gå tio gånger med instruktioner. Kan sedan lösa ett klippkort och fortsätta på egen hand. Efter lunch har jag tänkt igenom mina planer för sommarens bokläsande.Som svar på frågan”Vilka böcker/typer av böcker planerar du ett läsa?” svarar jag till Lyrans Noblesser ungefär så här: 

Pågående:
Sorgesång, Siri Hustvedt
Towards another summer,Janet Frame                 

Bokresan jorden runt maj månad.
Där har jag läst Oscar & Lucinda,
drygt häften av Towards another Summer” och ska sedan läsa Pojken i soffan.

Nobelpriskandidater?
Adonis       
Auster Paul, New York-trilogin
Achebe Chinua, Allt går sönder
McEwan Ian, På Chesil Beach
McEwan Ian, Lördag ’
Kundera Milan, Varats olidliga lätthet
Oates, Joyce Carol, Mörkt vatten
Ondaatje Michael, Anils skugga
Oz Amos, En berättelse om kärlek och mörker
Tranströmer Tomas, Den stora gåtan

Övriga böcker att läsa?
Krauss Nicole, Kärlekens historia
Krauss Nicole, Det stora huset
Moberg Åsa, Kärleken i Julia Anderssons liv
Murakami Haruki , IQ84
OatesJoyce Carol, En fager mö
Swärd Anna, Till sista andetaget
Trosell Aino , Offshore

Jag får se om det blir de här böckerna, eller om det dyker upp  andra intressanta böcker. Tid har jag och lust. Nu kan det svenska sommarvädret göra entré.


Jag hade gärna följt boktolvans kravlösa? utmaning, men jag inser min begränsning i tid. Jag har sparat boklistan till senare.

 

4 kommentarer:

  1. Oj, det var en diger och intressant lista. Jag antar att du är läsproffs. Jag hade under många år "tappat" läslust och dito förmåga pga alltför stora stressinslag i mitt liv. De senaste åren, meed makligare tempo har jag återerövrat läsekonsten, men jag ger mig inte ännu i kast med vad jag upplever svårtillgängligt och ibland måste jag läsa en bok två gånger.

    SvaraRadera
  2. Ingabritt: Jag har ju flera månader på mig att läsa och behöver en lista att utgå från annars kastar jag mig över allt i läsväg och då blir det kaos. Det är först på senare år - då stressen från arbetet har släppt – som jag helt kan gå upp i en bok. I går läste jag till kl 1 på natten. Oftast minns jag mycket bra, men om det är mycket namn i början, läser jag om de sidorna.

    SvaraRadera
  3. Många böcker blir det! Men jag tycker det är roligare att läsa lite mera slumpartat och ha en hög att välja ur, vad som känns bäst just för tillfället.
    Sen är det bra om man kan få tips på intressanta böcker som andra bloggare har läst, även om det inte är säkert att smakerna är de samma.

    SvaraRadera
  4. Visst sticker jag emellan med andra böcker. Jag har ju en lista på andra böcker som jag hittar än att följa två teman. Min blogg blir mer och mer en bokblogg, nästan till 40 % nu. Jag kan ju inte bara skriva om mina krämpor, Sjögrens syndrom m.m.

    SvaraRadera