söndag 5 juni 2011

En berättelse om Kärlek och mörker, Amos Oz

Har i helgen avslutat New York-trilogin av Paul Auster och Sorgesång av Siri Hustvedt. Igår var jag hos dotter med familj och vi satt alla och läste på eftermiddagen. Jag satt under "mitt äppelträd" i skuggan. Det var en slump att jag hade sista delen av Austers bok kvar. Jag avslutade läsandet med Siri Huvstvedts roman. Min svärson kommenterade mina böcker och berättade att de båda författarna är gifta med varandra. Svärson F läser mycket, dottern också så han har ett särskilt rum för de flesta böckerna. Jag återkommer då det blir svalare med att skriva min personliga bedömning.

Idag är jag hemma igen och har öppnat Amos Oz´ bok En berättelse i kärlek och mörker. Inte börjat läsa än, dock, vill suga litet på karamellen innan. Boken står ju på min lista över böckerna jag utmanat mig att läsa. Dessutom såg jag tv-programmet Babel, där han intervjuades av Daniel Sjölin. Klicka på länken om du är intresserad av att läsa om programmet. Författaren är som bekant mycket engagerad i Mellanösternfrågan och tror på en fredlig lösning mellan Israel och Palestina. "Patienten är redo, men läkarna är för fega", säger han i Babel. Det är ett program jag aldrig missar.



- - - - - - - -
Amos Oz föddes 4 maj 1939 som Amos Klausner i Jerusalem. Hans föräldrar Yehuda Arieh och Fania Klausner kom från rysk-judiska familjer och flydde från Östeuropa när klimatet hårdnade för judar i Europa under 1930-talet. Båda föräldrarna var högbildade akademiker och fadern försörjde sig som bibliotekarie och författare i Jerusalem.
Modern led av återkommande djupa depressioner och begick 1951 självmord. Två år senare, vid fjorton års ålder, flyttade Amos Oz hemifrån för att bo och arbeta på en kibbutzen Hulda. Det var då han bytte namn till Oz, det hebreiska ordet för styrka. Där träffade han också sin blivande fru Nily. Tillsammans med sina tre barn stannade familjen Oz på kibbutzen i över trettio år, fram till 1986 då de flyttade till Arad i Negevöknen på grund av ett av barnens svåra astma. Idag bor paret Oz i Arad och i Tel Aviv.
Källa: wwd.se
- - - - - - - -


1 kommentar: