måndag 11 juli 2011

Städning passar inte bra ihop med spinal stenos och Sjögrens syndrom-värk!

Tar en paus i mitt röjande och städande. Idag är det ett lämpligt väder för den aktiviteten och något jag måste göra trots att värken idag är påträngande. Jag får ta många pauser mellan.  Att jag aldrig lär mig att efter roligheter, motion och bad kommer värken som ett brev på posten. Ibland undrar jag om den rehabiliterande styrketräningen verkligen gör verkan. Ja, den ska hålla de inte påverkade lederna och musklerna i form. Men jag har förutom Sjögrens "spinal stenos". (Fförträngning mellan tre kotor i ryggraden konstaterades efter magnetröntgen i december). Tyvärr kan jag inte  acceptera läget. Jag går på styrketräningen två gånger i veckan -  i morgon och på fredag. Stavar omkring 20 min 2 ggr om dagen. Det är min gulliga sjukgymnast, Malin, som tipsar om det. Har också fått rörelser att göra för att komma igång bättre på mornarna. Dessemellan är det värkmedicin och vila som gäller. Då jag gått klart där får jag lösa ett kort på tio gånger för 500 kr - mycket prisvärt!
Jag tog min värkmedicin före dammsugning och torkning av golv med skurhink och Ajax. Tur att lägenheten är liten!  Kylskåpet ska rengöras, så det inte luktar då jag far till dotters hus - det som ligger fem min från mig. Jag ska vakta katt och hus i 12 dagar. Nåväl, nog om detta.

Det tog en timme med golvens damm så jag satte mig med en kopp kaffe och gick igenom anteckningarna om de lästa böckerna tidigare i somras. Jag vill komma ikapp innan "Bokresan Jorden Runt" fortsätter i  höst.

I nästa inlägg börjar jag att skriva om böckerna i den ordning som jag läst dem. Se Lyrans noblesser  länk vilka hon föreslagit.

2 kommentarer:

  1. Detta med att lära sig hur man ska handskas med sin sjukdom är inte lätt. Bra om du tar paus när du gör något. Jag försöker göra det när jag städar (har ju hemtjänst men lite gör jg ju själv). Hoppas du mår bättre imorgon, KRAMIS!

    SvaraRadera
  2. Jag, som inte är så där väldigt insatt i dina sjukdomar trots att jag läst lite om Sjörgren, tycker du är väldigt aktiv och duktig. Trots allt är det nog viktigt att hålla igång det friska och en någorlunda kondition. Sen är du en baddare på att läsa böcker!

    SvaraRadera