söndag 11 september 2011

Besök på Ekerö

Idag följde jag med dotter och svärson till äppelmusteriet på Ekerö.

Äpplena vägdes, tio papperskassar motsvarade 
80 kg. Sedan kastades äpplena in till mustmaskinen


Medan vi väntade på utlämningen av äppelmusten gick vi till caféet
och drack gott kaffe med äppelkaka och vaniljsås.


I caféets trädgård hade man planterat nya små äppelträd.
Nu är jag hemma och har nyss ställt ut en stor papperskasse med
äpplen på balkongen. Jag ska göra äppelmos i morgon.  
Jag kanske testar äppelklyftor, lätt sockrade, att lägga
i frysen för att ta fram till efterrätter eller äppelmuffins.
Solen har verkligen värmt idag och en skön söndag är snart slut.





3 kommentarer:

  1. Hejsan !
    Det visste jag inte att man kunde lämna in sina äpplen och få dem framställt till must.

    Finns inget godare än hemlagat äppelmos, det måste jag fixa på något sätt.Får väl köpa lite äpplen.Känner ingen som har jo, det gör jag men vi har så lite kontakt numera.

    Underbart med kreativa vänner.


    kram Mi

    SvaraRadera
  2. Våra äpplen blev dåliga/ruttnade i trädet eller pickades av fåglar, de flesta av de, synd för annars är det gott med must!

    SvaraRadera
  3. Så trevligt det där lät. Undrar jusst om det finns något musteri här i närheten, jag har i alla fall aldrig hör talas om det. Förresten har jag än så länge sån liten skörd från mina äppelträd.

    SvaraRadera