söndag 29 januari 2012

Måndag morgon

Uppe i ottan och ska iväg till röntgen vid 08.00-tiden. Dotter K skjutsar mig dit och sedan tar jag bussar och pendel hem. Jag googlade litet på varför man gör lungröntgen då lymfkörtlarna svullnar. Min läkare ringde bara ett kort samtal. Det känns bra att veta vad jag har att vänta.

citat:
Vid primärt Sjögrens syndrom förekommer ett stort antal symtom i andningsorganen.
Inte bara ögon-, näs- och munslemhinnorna drabbas av torrhet utan också luftstrupen och de stora luftrören, vilket kan förklara den rethosta som ofta hör ihop med Sjögrens syndrom. Inflammatoriska förändringar i mindre luftvägar kan orsaka hosta, andnöd, heshet och vinande andning.
Vid Sjögrens syndrom påträffas ibland lungsjukdomar som yttrar sig i andnöd och hosta men också kan ge upphov till allmänsymtom såsom feber, svettningar och viktnedgång.

/Kajsastina




1 kommentar:

  1. Det var nog inget på den där listan som jag kände att jag absolut ville skaffa mig, möjligen lite av det där med viktminskning.

    Hoppas att det har gått bra för dig idag och att dom har hanterat dig varsamt!

    SvaraRadera