onsdag 4 juli 2012

Grattis på namnsdagen!

Grattis Ulrika och Ulla på namnsdagen!




Kvinnonamnet Ulla är den feminina formen av Ull, Fornnordisk solgud. Ulla kan också vara en kortform av Ulrika, den feminina formen av Ulrik som är av tyskt ursprung och är sammansatt av två ord som betyder "arvegods" och "mäktig". Ulla kan också ses som en smekform av Ursula. Det äldsta svenska belägget är från år 1771. Ulla var ett modenamn och ett av de vanligaste namnen på 1930-talet 30- och 1940-talet 40-talen, men har blivit ovanligt de senaste decennierna. Det finns 65518 kvinnor som har förnamnet Ulla. Av dessa har 43687 namnet Ulla som tilltalsnamn/ förstanamn. År 2003 fick 55 flickor namnet, varav 2 fick det som tilltalsnamn. Namnsdag: 4 juli (sedan 1986). källa: namnsdag.se.

Som ni som läser bloggen förstår så är mitt användarnamn på bloggen, kajsastina, ett smeknamn. Jag har delvis namnsdag idag, Ulla och sedan har jag namnet Stina, som vi firade på Kristinadagen då jag var barn. Eftersom mina vuxna döttrar och ett barnbarn också heter Kristina, firar vi med jordgubbstårta den dagen, den 24 juli. 


/kajsastina

3 kommentarer:

  1. Grattis på namnsdagen!

    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Då får jag önska ett delvis grattis då!

    SvaraRadera
  3. Hej. Det var länge sedan...
    Trevligt att se att det går åt rätt håll med dig ... :)
    Har du hört eller märkt hur det är med bloggspace?
    Mig kan du hitta på min andra blogg... http://imitttankerum.wordpress.com/

    Hälsning och kram från Louise (Tankerum)

    SvaraRadera