söndag 13 januari 2013

Söndag




Sen start idag igen, men klockan var nästan ett innan jag lade mig. Såg att solen visade sig så efter en snabb dusch och frukost väntar jag nu framför datorn med mitt förmiddagskaffe kaffe att håret ska torka. Skriver några rader innan jag stavar ut. Det är fortfarande halt, vilket syns på människorna som redan är ute och går. Igår var jag med E i fyra-fem timmar medan övriga familjen var på filmen Hobbit.  E umgås hela tiden och pratar mycket med mig, ja det är klart att han pratar - han är ju 8 år - men han konverserar och använder svåra ord på ett sätt än som hans storebror inte gjorde i den åldern. Inte någon av de två andra barnbarnen heller. Alla är så olika. Den äldsta, nu snart 19, går ut i gymnasiet i vår. Honom var jag tillsammans med ofta då han var liten –  jag var ju yngre och piggare. Kan inte tänka mig att denne, snart vuxne pojke skulle nattas och hålla handen. Han såg en djupt in i ögonen medan jag sjöng minst fem barnvisor för honom –  exakt samma som för mina egna döttrar. I alla fall berättade E nu för mig om Hobbit: – Förstår du mormor:  Det är en 3D-film som har tre olika versioner som sammanställts till en!

Efter middag skulle vi se på TV. Då jag undrade vad vi skulle se tillsammans säger han:
 Vi kan väl komma överens. Vi såg inte på TV utan en, i mitt tycke, gullig och vacker tecknad film.

Vi hörs!



 

5 kommentarer:

  1. Trevligt att ha ungarna omkring sig. Lika viktigt för ungarna att ha äldre att omgås med. vi behöver varandra!

    margareta

    SvaraRadera
  2. Vi var och tittade på Hobbit precis efter nyår. Inte 3D-versionen utan den vanliga. Jag älskar dessa filmer som grundar sig på de böcker jag lusläste som ung. Jag har läst både Bilbo (alltså Hobbit) och trilogin om härskarringen minst 3 ggr i mitt liv. Jag har fortfarande inte blivit tillräckligt gammal för fantasy, och det är jag glad över. Hobbit var dessutom rätt så rolig så att man fick skratta en del.
    Jag ser verkligen fram emot de två nästa filmerna. Jag är väldigt fascinerad av att de lyckats få till 3 filmer av bara 1 bok ... De suger verkligen ut allt de kan ur den, så förhoppningsvis hoppar de inte över så mycket den här gången ... ;)

    SvaraRadera
  3. Det är härligt med barnbarn. Mina är vuxna och jag märker att de som jag haft mycket kontakt med när de var små de hör av sig mera nu.
    Sen har avstånden också betydelse hur ofta man träffas men det finns mail och facebook, vilket verkar vara ungdomens sätt att hålla kontakten.
    21-åringen berättade att hennes vänner tycker det är coolt att ha en farmor som bloggar.
    Ny vecka - ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  4. 38Det är härligt med barnbarn. Mina är vuxna och jag märker att de som jag haft mycket kontakt med när de var små de hör av sig mera nu.
    Sen har avstånden också betydelse hur ofta man träffas men det finns mail och facebook, vilket verkar vara ungdomens sätt att hålla kontakten.
    21-åringen berättade att hennes vänner tycker det är coolt att ha en farmor som bloggar.
    Ny vecka - ha det bra.
    Kram Viola

    SvaraRadera
  5. Underbara barnbarn. Livets krydda. Det är så spännande att få följa med på deras resa. Jag har också ett barnbarn som nu blir 21 år. Första barnbarnet och naturligtvis alldeles speciell. Han konverserade också och många gånger tappade jag hakan. Minns en gång han hade fått välja kulor till sin glasstrut och jag såg att det började ta emot. Jag tittade litet undrande på honom och då säger 9-åringen: "Det här blev övermäktigt"!!
    Ha en fin vecka önskar Ingabritt

    SvaraRadera