torsdag 3 januari 2013

Strul med TRE - "Three is not the magic number"

Då man ringer till mig hörs en trudelutt "Three is the magic number", vilket ´är reklam för Tre. Efter de senaste dagarnas telefonstrul ska jag försöka få bort den. Jag var utan telefon i nästan 6 dagar. Inte mitt fel faktiskt! Upptäckte det inte förrän på lördag eftermiddag då jag skulle ringa. En dam på Tre  skulle i fredags aktivera mitt sim-kort på min extratelefon, en Nokia. Ístället spärrade hon simkortet på min ordinarie telefon, min HTC, där man kan ringa både mitt hemnummer och mobilnumret. Varför har jag då två telefoner? Jo, en är reserv då den andra telefonen ligger på laddning. Sade upp det fasta abonnemanget vid Telia för ett par år sedan och det har funkat bra. Det finns både för- och nackdelar, men ska inte krångla om jag bara sköter laddningen och Tre blir litet mer noggranna då de ska ändra en tjänst. Igår morse gick jag ut och ringde och felet rättades till. Sedan plockade jag ur sim-kortet på Nokiatelefonen och satte in i den androida telefonen. Puh! Det gick bra! Besökte butiken i Sollentuna centrum idag för att spärra det felaktiga simkortet och beslutade att säga upp mitt pre-paid-abonnemang (49 kr/mån) där.

Inom några minuter fick jag den androida telefonen aktiverad och alla sms från Nyårsafton rasade in. Jag hade också många röstmeddelanden. Nokiatelefonen används nu med kontantkort och jag valde operatör Tele2 - kanske bra vid tillfällen då Tre inte har täckning. Det här strulet tog tid med telefonsamtal och besök på butiken. Dotter M har semester i två dagar och hämtade mig. Först åt vi lunch på bistron "The Garden", Wallenbergare med potatismos, rårörda lingon. Mycket gott och en trevlig miljö. Sedan följde jag med henne i klädbutiker, som hade rabatt på kläder. Köpte själv inga kläder, ska slita på det jag har och framför allt kasta. Igår hade jag fått ihop en hel soppåse med gamla kläder och kökssaker och mer ska det bli. Går igenom ett skåp varje dag och tror att det tar bort arbete och letande. 

Nu ska  jag ta fram "snabeldraken" och gå över vardagsrumsgolvet, där Sessans hårtussar har spritt sig efter den rejäla kamningen igår.

Ha det gott!

/Kajsastina 

 

3 kommentarer:

  1. Det är inte lätt det där med tekniken. Jag har fortfarande min fasta telefon kvar plus två mobiler, men använder Telia och IP-telefoni, så det blir hur billigt som helst. Och säga vad man vill om Telia, men de har den bästa täckningen på mobilnätet både här hemma i Sverige och utomlands.

    God fortsättning på det nya året!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Jag kan bara ha telia där jag bor. För länge sedan så tystnade alltid radion när folk körde in i detta samhälle så du kan ju bara tänka dig hur bra täckning det är här ;-)
    Hoppas du mår relativt bra annars, STOR KRAM!

    SvaraRadera
  3. Skönt att det blev ordning på tekniken för man e så beroende av den. Vi var med om något liknande under mellandagarna, en vardag som tur var. Här var det hemtelefonen som slutade fungera o med den mitt hemlarm till sjukvården. Jag går in på internet o felanmäler på Telias hemsida o där står det att vi får tillbaks telefonen den 8 jan... Arg som ett bi sätter jag mig i telefonkö med mobilen o hoppas att det blir billigt samtal he! Till slut svarar en o de letar fram min anmälan o det stämmer att det kommer att ta nästan 2v´. att ordna telefonen mitt i Sthlm som de sa berodde på snön på ledn. När jag skrattade åt honom i luren kom han på vad han sagt o sa att det nog var en koppling som gått sönder o att det skulle ta så lång tid när jag frågade om jag skulle ringa honom om jag nu skulle ramla i hemmet eftersom jag inte kan larma med mitt larm blev han tyst o sa samma sak igen...man blir så trött av alla bortförklaringar över varför de inte har en förturslista över de som behöver hjälp först i sådan här situationer. Men jag kan säga att vi mirakulöst hade telefon vid 21-tiden samma kväll om det beror på mitt samtal el. ej vet jag inte men något tog fart i alla fall. Men inget svar om vad som hade hänt hade de...

    Nog med det här o hoppas att du får ett år med lycka o glädje o att du blir av med din sjukdom!

    Kramis från en Pockethexa som gärna tar emot recensioner av dina böcker så att jag kan länka till dig hos mig! Det är något speciellt med Kristina Ohlsson för min bloggkarriär började med hennes releasparty av andra boken!

    SvaraRadera