fredag 28 februari 2014

Högkänslighet är inte någon sjukdom, men kan vara både negativt och positivt.

Väninnan har gått hem efter vår sopplunch. Här i Stockholm vågar ingen i vår ålder vara ute på kvällarna.

Jag tror att jag har någon sorts högkänslighet. Se mitt förra inlägg. Googlade på det nyss och ser att det verkar stämma:

http://www.expressen.se/halsa/hogkanslighet-ger-dig-mojlighet-att-njuta-mer/.

"Det är ett personlighetsdrag och inte en sjukdom. Känslor och musik upplevs mycket mer intensivt under livet. Man har förmågan att ta hand om sig själv på ett positivt sätt. Man bearbetar information på ett djupare plan. Det mesta verkar ändå positivt, men man behöver återhämtning i ensamhet, eftersom man sägs bli överstimulerad." Jag förstår det nu. Talade i morse med en annan väninna i telefon och hon klagade bara på vädret, inte kul. Det gör jag sällan. Ingen av dem har dator, så jag kan lugnt skriva om det.

Att vara högkänslig för kommentarer i omgivningen är inte lätt. Att ha utmärkt hörsel är inte heller kul, då alla pratar samtidigt med hög röst. Ber om ursäkt för tidigare inlägg. Inser att många i omgivningen kanske också är omtänksamma, då de frågar om rygghelvetet, som jag kallar det. Att ha kronisk värk och ändå ha ett socialt liv funkar inte alla dagar. Och vi är många som hardet så.

Häller upp den sista skvätten rödvin ur flaskan jag fick som present då katten Leo kom förra söndagen. Han har farit hem ikväll och Sessan verkar lättad.

Tips: det finns en stavningskontroll att använda vid skrivning av inlägg: ABC med en grön bock under i verktygsfältet. Trist att läsa en bra text med stavfel, mellanslagsfel. Det tar ju bara en halv minut!

/Kajsastina

1 kommentar:

  1. Intressant! Det måste jag nog googla lite på ... ;)
    Misstänker att jag också tillhör den där skaran "högkänsliga". Känner mig hemma i din beskrivning, men misstänker att jag har mer av den negativa varianten än du. Fast mest korrekt beskrivning av mig är nog att jag pendlar mellan negativt och positivt. Om det inte är möjligt enligt uppslagsboken så kanske jag är ett unikum ... hehe

    Min gubbe och jag har suttit hemma med förkylning och hosta hela helgen. Näsan min är röd och söndersnuten som vanligt. Mina förkylningar sätter sig alltid i näsan och man man får sina i bröstet. Hoppas att jag är så pass i form i morgon att jag orkar jobba. Har ett par möten inbokade under dagen ...

    Hittar ingen stavningskontroll tyvärr, så jag håller tummarna att det inte blivit alltför tokigt ... ;)

    Önskar dig en bra vecka

    SvaraRadera