måndag 24 februari 2014

Dagens morgon jämfört med en morgon för tio år sedan. Att jag orkade!


 
Tidig morgon. Ser ett dunkelt grått ljus på himlen, men en gråvit dager anas bakom de blågrå molntussarna. Under dem en stålgrå rand mot skogsbrynets överkant. Värk. Får igång ben och rygg och går några varv i  lägenheten. Katt Sessan svassar efter. Katt Leo sitter bakom gardinen och surar. Gröt, kaffe, mediciner, gymnastik, disk i kök, musik Morgon i P2 ljuder på lagom volym. Vilande raklång på sängen. Blundande lyssnar jag och musiken flödar rakt in i  mitt innersta. Stiger upp efter någon halvtimme. Kikar ut igen någon timme senare. Himlen nu med ett matt blekt ljus, ett svagt ljus, i mitten av det ett svagt rosa sken. Allteftersom musiken fortsätter ser jag hur solljuset ökar mer och mer för att till slut som ett crescendo lysa skarpt, men fortfarande med ett ljusgrått dis runt.  Klockan är 10 och efter tre timmars mjukstart kan dagens äventyr ta sin början.



 
Kan inte låta bli att jämföra med arbetsmorgnarna för tio år sedan. Upp, på väg till duschen kaffet på, fil i glas, kaffe. På med gårdagens framlagda kläder. Grepp om den tunga väskan med dagens lektionsmaterial, rättade prov, kalender m.m. Från väckningen framme klockan halv 8. Vare sig det var sol, regn eller snö märkte jag det inte. Jo, snö, om det hindrade framkomligheten. Effektivitet i tio timmar varje dag och 10 bollar i luften. En utsliten senior blev resultatet, nej glöm det. Jag älskade hela den livsperioden, 20 år. Skulle göra om det igen.

På väg ut äntligen.

/Kajsastina

3 kommentarer:

  1. VI har våra mornar!. Tack min gode gud att jag är pancho och få ha min dag för mig, idag.

    men visst var det kul , den tiden, jobbade med 35 killar/ män på ett teknikföretag, högt i tak tack och
    lov, fullfart från morron till 17.
    roligt att tänka tillbaka på.

    men nu är nu! ha en fin dag , kram margareta

    SvaraRadera
  2. Kommentaren funkar endast om jag går in anonym margareta kram

    SvaraRadera
  3. Tack Wille! Gode gud för panchotiden! Ha en fin dag.
    kram Ulla

    SvaraRadera