torsdag 15 januari 2015

Min dag den 15 februari - Kort tur med snabeldraken, läsning och en del stickande.


Idag är det en mellandag - ingenting planerat och inga måsten! Det har jag i och för sig inte andra dagar heller. I tisdags var det körsång kl 10.00 och sedan gymnastik. Kom då kören tränat klart. Jag stressade inte utan sov ut och sedan var det f-t halt så jag var tvungen att ta det lugnt. Bestämde mig raskt att idag göra sådant jag vill. Körde först snabeldraken i två rum. Nu sitter jag och ser ut på en ljus himmel. Har piggat upp fönstret med två vivor. Adventsstjärnorna står kvar i ett hörn. Jag ska skriva en bedömning för boken Utan personligt ansvar av Lena Andersson. Se min bedömning av Egenmäktigt förfarande här.  Fortsätter att bedöma böckerna bakifrån i listan, eftersom jag kommer ihåg dem bäst. Kanske till och med hoppar över böcker som inte var speciellt bra. Ska komplettera listan över lästa böcker 2014. Energin börjar återvända, trots vissa besvär med värk och rörlighet. Det är bara att gilla läget!

Pågående läsning är Beckomberga av Sara Stridsberg. Började igår kväll och hade svårt att lägga den ifrån mig. Samtidigt läser jag om Kvinnor och äppelträd, Moa Martinsson. Läste den i början på 80-talet tror jag. Deltog i ett heldagsseminarium om den boken, vilket leddes av Ebba Witt-Brattström. Det var den tiden jag arbetade på inst för Litteraturvetenskap vid Umeå universitet. Ett roligt arbete!

Fick en del bra boktips igår av en dam i onsdagsgruppen, men antecknade inte, så jag ska ringa upp henne och få namnen.

I morgon förmiddag hämtar K mig och jag ska vara med pojkarna och sova över. Pappan landar vid midnatt fredag och vid lunchtid far K till Umeå. A har redan bestämt vad han ska laga till middag. Förra veckan visade han mig hur han lagade Pasta carbonara. Mycket gott! Jag lagar sällan pasta själv.


/Kajsastina

2 kommentarer:

  1. Jag tror att du gå händelserna i förväg! För visst är det ännu januari även om man skulle önska att vi kommit lite närmare våren. ;)
    Jag läser aldrig mer än en bok i taget och just nu håller jag på med Kaffe med Rån, men idag har det inte blivit något lästa alls.
    Ha det gott!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Så fint du har i fönstret ...

    Det verkar som att jag blir sämre och sämre på att läsa böcker, jag som slukade böcker tidigare. Vet inte vad det beror på ...
    Ska prova "Kaffe med rån" som ljudbok. Kanske ta lite promenader ihop med den och se om jag får igång läslusten också ...

    SvaraRadera