tisdag 5 maj 2015

O hur härligt majsol ler ...

Det må var som det vill med det; det går litet fram och tillbaka med solstrålarna på himlen, som vanligt i april. Jag har i alla fall börjat vara ute mer den senaste veckan, då åtminstone luftrörskatarren gett med sig, men bihålorna och huvudet värker i kall luft, så helt ok är det inte än. Det ordnar sig nog. Jag gör i alla fall min Qigong inne och rygg- och knäövningar, men ska på fredag åter ta mig till styrketräningen.

Valborg firades i vanlig ordning med kör och annan underhållning här i Edsberg. Någon riktigt varm dag hade vi inte.

Jag fick ett nytt bambuskydd till balkongen i födelsedagspresent, så nu börjar jag planera balkonglivet. Tänker nog inte ha lika mycket blommor som förra sommaren, då jag inte har någon som kan vattna när jag inte är hemma. Det är lättare att sköta en katt än att ta hand om växter! Petflaskor går bra en vecka, men inte mer. Drog ut två murgrönor från lägenheten. Bambuväggen är också till för att stoppa blåsten och att sitta bakom i skugga, om det blir lika varmyt som förra sommaren. En murgröna var lindad runt spaljé och nu får jag se om den klarar sig i blåsten. Det enda inköp jag gjort är pelargonerna; förra årets klarade inte vintern i K's förråd.




Violpenséerna på balkongräcket fick jag till födelsedagen. Bredvid pelargonerna står en kruka med s k minirosor från ICA som jag tagit ut från lägenheten. Har jag tur, blommar de om. Sedan har jag i det soligaste hörnet två tomma krukor. Det kanske blir en tomatplanta där. 

Läsningen pågår hela tiden, liksom min stickning. Läser just nu Vi av David Nicholls, men får lägga den åt sidan och så också De förklädda flickorna i Kabul då Kulturkollos bok oryx & crake av Margaret Atwood börjar den 26 maj. Den är tjock, 374 sidor, men det ska bli spännande att läsa den. Författarinnan hör väl till dem som jag önskar skulle få Nobelpriset i litteratur.


Nu vet jag vad jag sysslar med den närmaste månaden! Önskar alla bloggvänner en skön fortsättning på våren!

/Kajsastina







2 kommentarer:

  1. Violpenséerna ser helt förtjusande ut! Det ser jättefint ut på din balkong och en tomatplanta platsar nog där även om det kan bli lite varmt. Bara den får mycket vatten klarar den sig säkert.
    Ha en fortsatt skön vår!
    Kram, Ingrid

    SvaraRadera
  2. Oh,så vackra vårblommor på din balkong.Nu längtar man till varmare väder,vi har haft
    både sol,regn,åska o blåst.Men den skira gröna naturen är ju så underbar.
    Ha det så bra.
    Mvh:Ingrid

    SvaraRadera