Idag ringde återigen en telefonförsäljare. De har blivit fräckare och fräckare. För ett par veckor sedan hade jag varit hos tandläkaren, lagt mig och somnat, eftersom jag hade fått en värktablett att ta då bedövningen släppte. Jag svarar trots det – jag har också viktiga samtal att vänta vissa dagar och kan inte låta bli att svara. En påstridig dam från Lyssnarklubben säger att jag ska få en bok gratis . Jag säger med vänlig röst -nej tack. Sedan kör hon igång sitt prat och eftersom jag är ganska kraftlös svarar jag artigt en gång till - Jag köper aldrig något via telefon. - Det här är inte något köp. Funderar på att trycka bort samtalet, men hon vill absolut skicka den här boken, ”Camilla Läckbergs senaste." Jag gillar inte hennes böcker, fast det hör inte till saken. Kommer det nu en bok i brevlådan? I så fall skickar jag tillbaka den oöppnad och sänder mail till Lyssnarklubben och klagar.
-Ringer det en klocka? säger han. - Nej. Han fortsätter med sitt pladder.
- Är du döv, hör du inte vad jag säger och jag trycker bort samtalet.
Att bli störd och påhoppad i sitt hem är för mig helt oacceptabelt. Jag glömde att återanmäla mig till NIX men nu har jag anmält mig igen. Om det hjälper får jag se. Jag har också ”Nej tack till reklam” men får ändå reklam i brevlådan, det mesta direktreklam.
Nu är budgeten klar, räkningarna inmatade på datorn och jag ska ta en kopp té, krypa ihop under en filt och läsa klart min bok "Under lejonets blick".
Dagen i övrigt har varit bra med stavgång i solen!
Ha en skön helg alla bloggkompisar!
Hejsan !
SvaraRaderaJag har också NIX, men hoppas det gäller fast jag bytt operatör.Har samma nr som före.
Bonniers bokklubb ringde, jag hade blivit utvald.
Det skulle inte kosta mig något sa han.Skulle få boken gratis i brevlådan Camilla Läckbergs senaste.Är inte den rätt tjock. Då går den inte ner i lådan, men han sa de hänger den i en påse på dörrhandtaget.Lätt för någon att sno då.Och ett värmeljus från Ittala och medlemskap blablabla. Nej, det ordet finns inte i deras språk.
Så jag gick med på det, och ringde dit, jag fick vänta på brevet med ett ID nr för att avboka medlemskapet. Nästa gång ska jag säga NEJ tack ska inget ha, har NIX.Men det är inte lika många som tidigare. Skönt.
Då ska de inte säga att det är gratis, det ordet avskyr jag.Tror inte det fattar att man fattar.
Kram Mi
Telefonförsäljare är ett gissel. Vi har NIX, men vad hjälper det när vårt företag har samma telefonnummer, alltså hemtelefonen. Företag går inte att anmäla till NIX. Det ringer någon varannan, vara tredje dag. En del vill tala med personalansvarig eller den som har hand om inköp och dom kan man bara säga att det är ett enmansföretag som ligger väldigt lågt.
SvaraRaderaVärre är det med teleförsäljare, dom är värre än iglar. Om dom sa från början vad det gällde, men dom drar ju en hel litania innan det framgår, även om man har sina misstankar. Man vill ju inte riskera att snäsa ifrån till någon som har ett "riktigt" intresse av företaget, och måste därför höra på allt tomprat innan man vet vad det handlar om.
Det viktigaste, tror jag mig ha förstått, är att aldrig säga ordet JA. Lättast är nog att artigt säga att man inte är intresserad, hej då, och lägga på även om dom fortsätter att prata i den andra änden.
Ibland får man vara lite hårdhudad.
Nu har jag läst ut "De välvilliga" och tar sats för att skriva i min blogg vad jag tycker om den. Känner att den måste få sjunka ner lite först.
Jag håller med dig om telefonförsäljning.
SvaraRaderaJag har gått på en nit för ett tag sedan. Det var en försäljare för ett lotteri. Det fanns ju ångervecka men jag var en dag försent. Jag trodde det var en månad som det gällde med det är 12 månader. Hoppas jag vinner något eller får jag trösta mig med att en del går till välgörenhet.
En ny vecka har börjat. Här är det fullt upp.
Hoppas di får en fin vecka.
Kram Viola
De är inte roliga de där envisa säljarna och jag har precis lagt på luren med en av dom som ville erbjuda billigare prenumeration men jag vet inte vilken tidning det var för hon babbklade bara om hur billigt det var.....:).
SvaraRaderaNIX är bra!
Kramen
Telefonförsäljare!! Jag blir så innerligt trött på dem. Visserligen har jag lärt mig känna igen vissa nummer så jag svarar inte ens, men ibland svarar jag. Jag hade också en som ringde från en bokklubb och ville skicka mig en bok, Gratis (!). Nej den har jag läst, svarade jag på de olika titlarna han försökte pådyvla mig. Inte hade jag läst dom inte, men jag ville inte ha dem. När killen inte gav sig dräpte jag till med: Jag läser alla nya böcker för jag jobbar på bibliotek! (Ytterligare en osanning förstås).
SvaraRaderaJag har också NIX men tydligen får företag som man är kund hos eller har varit kund hos ringa i alla fall. Tror att jag ska börja säga: Jag är inte intresserad vad du än försöker sälja eller ge bort, och bara lägga på luren innan de hinner få en syl i vädret.