lördag 30 augusti 2014

En skön lördag har startat bra!

Gårdagen ägnades åt  bussåkande, styrketräning och fika.  Gick av bussen i Sollentuna centrum för ärenden, träffade en vän, eller snarare en bekant, men här i Edsberg finns många trevliga människor som man stöter på i olika sammanhang. Till slut har en kontakt skapats, om man har liknande intressen. Efter dagens frukost plockade jag in några murgrönor från balkongen, synd att kasta dem. Får se hur de trivs i köksfönstret.



Sitter här i godan ro och skriver då äldsta dottern ringer. Hon ska just till S:a centrum för att fixa naglarna som efter många veckors städande blivit fula. De har köpt lägenhet, sålt sitt hus och det gick fort, som tur är. Hon tittar in hos "mamie" x)  se nedanst förklaring. De är sedan de bjudna på fest ikväll. Ska själv ut i mitt "lilla centrum Edsberg" för ärenden, så nu blev det litet bråttom. Hon kommer om ett par timmar. Ska fixa litet lätt lunch och kaffe. 

I alla fall blev jag igår kväll sent klar med den här förfärliga tröjan. Snyggt garn och snygg modell, men är inte så nöjd. Den går ju att använda i alla fall. Jag gjorde den kanske för stor, men det är tydligen modernt. Nu ska jag inte sticka så stora projekt utan hålla mig till sockar, vantar, mössor och mindre alster. Har flera på gång som ska göras klart till Kyrkan.

Så här blev koftan:




x) Dottern har sedan tonåren alltid kallat mig för Mamie. Hon tillbringade då en del tid med Morfar i USA (under tiden jag vidareutbildade mig). Det blev ett smeknamn på mig. Först nu, när jag skulle kolla stavningen, hittade jag betydelsen i Wikipedia. Kul att nämna som en kuriositet.

1. Mamie. Practical, couragous, outgoing and brilliant. Smart and witty. A woman who knows what she wants, how she wants it, and how to get there. She is the true definition of leadership land pose. 

Mamie. 2. Peace maker, creative thinker, and a intellect at heart. - Källa Wikipedia -

 Hej så länge! Trevlig helg!

/Kajsastina

4 kommentarer:

  1. Murgrönan är ju trevligt att ta reda på, då du kan ha den på din balkong. Ute i naturen så övervintrar ju plantan.
    Oj ett sånt gigant-arbete, men skönt att krypa in i då det smäller till med kylan.

    Vilken bra sak att skänka stickade sockor till kyrkan, hur många är DE som får idag bära handstickade sockor! margareta

    SvaraRadera
  2. Jättefin tröja. Vilken ära för barnen att få en sådan hemstickad tröja.
    När du stickar för kyrkan blir jag lite nyfiken. Skänks eller säljs plaggen? Till vem/vilka och vart går i så fall pengarna?
    Blir nyfiken på vart ditt och andras ideella arbete går? Förhoppningsvis till betydligt ädla ändamål. Med tanke på allt arbete detta medför för dig och alla andra ideella personer önskar jag verkligen att det går till välgörande ändamål. Eftersom jag inte litar på kyrkan så frågar jag dig.
    Kram
    PS Hoppas du inte blir ledsen pga min fråga

    SvaraRadera
  3. Svar: Varje år har kyrkan en basar i advent. De som arbetar i basargruppen består av kyrkans folk och de frivilliga som träffas på onsdagarna. Vid ett möteDe senaste åren har en del gått till ett barnhem i Estland och en del till kyrkans hjälpförening för församlingsbor. Det kan röra sig om ngn som behöver bistånd till glasögon,tandläkare och liknande och i vissa fall mat. Den som deltar med handarbete där behöver absolut inte ha någon annan anknytning till kyrkan. Pengarna räknas noga av flera personer inkl kassören. Dagen är uppdelad med först samtal på morgonen, sedan mässa, sedan soppluncha och från 13.00. handarbete och samtal. Det är ju inte bara för att arbeta som man går dit. För egen del gick jag dit då jag flyttade hit för 7 år sedan för att få nya vänner. Blev väl mottagen och vi har trevliga timmar tillsammans med samtal och skratt. Mycket fika blir det också. Jag tar inte alls illa vid mig av din fråga Eleonor. Jag berättar inte för andra heller om var jag står i min trosfråga - det är en privat sak.

    SvaraRadera
  4. Tack, det var riktigt gott att höra.
    Kram

    SvaraRadera