tisdag 26 augusti 2014

"Jag heter inte Miriam"

Läste framåt kvällen vidare i boken "Jag heter inte Miriam", har ungefär hälften kvar. Den är mycket bra, oerhört stark och jag blev mycket berörd. Sov inte så bra, då tankarna på Malika/Miriam dyker upp i mitt huvud, men det är läsandet värt. Oerhört brutalt har Majgull Axelsson skrivit en fiktiv berättelse om en person, som bygger på regeringens vitbok om romerna. Huvudpersonen rör sig mellan vakenhet och dröm och öppnar  luckor i sitt minne.  Jag skulle vilja sluka boken direkt, men måste pausa för att orka ta till mig allt. Berättelsen är ömsint, vacker, brutal, förlåtande och mycket stark.  Redan nu ger jag den 5 /5 poäng *****. Återkommer då jag läst klart.

Bilden hämtad http://www.levandehistoria.se/fakta-fordjupning/forintelsen/romer-under-forintelsen. Mellan 200 000 - 500 000 av Europas romer mördades under Förintelsen. Detta folkmord är till stora delar fortfarande okänt. 


/Kajsastina

1 kommentar:

  1. Visst är det väl underbart att man blir så berörd av en bok som man läser att det t.o.m stör ens söm? Tyvärr är det hemskt att det ligger en sanning bakom men det är en konst att kunna skriva om sådan saker plus att det blir en femma i betyg!

    Kramis i från Pockethexan som hoppas att du får tillbaks din goda sömn <3

    SvaraRadera