onsdag 12 november 2014

Prästgårdspepparkakor i repris

(ca 300 st)

Enligt önskemål lägger jag in mitt gamla recept på goda, lättbakade pepparkakor.


1 hg smör
3 dl tjock grädde (vispad)
3 dl sirap
2 ½ dl brun farin
2 ½ dl strösocker
2 strukna msk kanel
¼ msk malda kryddnejlikor
1 knivsudd kryddpeppar
1 finskuret pomeransskal
8 finstötta kardemummakärnor
2 - 2 ½ l vetemjöl
2 msk bikarbonat


Låt smöret ligga framme i värmen så att det blir smidigt. Rör det kraftigt och blanda i grädden som vispats till hårt skum. Tillsätt socker, sirap, farin och kryddor. Rör smeten kraftigt 15-20 min. Blanda ut bikarbonaten i en del av mjölet och tillsätt det. Tillsätt bara så mycket av mjölet att det blir en lagom fast deg. Spara resten av mjölet till utbakningen. Låt degen stå över natten i kylskåp eller längre. Grädda ett prov. Är provet fint, kavlas degen ut tunt och tas ut med mått. Flyter pepparkakorna ut, tillsätts ytterligare mjöl. Grädda pepparkakorna i god ugnsvärme. (beroende på vad du har för sorts ugn). Låt dem kallna på plåten. Förvara pepparkakorna svalt i burk med tättslutande lock.






4 kommentarer:

  1. Minns att det här receptet blir de godaste pepparkakor jag någon gång smakat. Mina barnbarn var också enormt förtjusta i dem. Minns också att det blir så stor degsmet att man gott kan bara hälften och spara resten av degen i kylskåpet till ett lite senare tillfälle.
    Kramis

    SvaraRadera
  2. Det stämmer Ellenor. Vi brukade plocka fram då och då något barn ville baka.

    SvaraRadera
  3. Hej,tack för receptet.Brukar numera
    köpa pepparkakor.Får se om jag
    möjligtvis kanske bakar efter detta recept,det lät onekligen gott.
    Ha en bra helg.
    Kram:Ingrid

    SvaraRadera
  4. Tack snälla för receptet. Har tappat bort mitt som jag fått efter min mamma- Hon bakade dessa så långt tillbaka jag kan minnas och jag i min tur så länge jag bakat. Gun

    SvaraRadera