tisdag 4 april 2017

Ett fjärran krig av Göran Redin

Ibland blir det bråttom då jag ska beställa ny e-bok. Hittade inte min lista med förslag, men fick tips hos ochdagarnagår, en bokblogg som jag följer. Jag är trött på allt våld i nyutkomna deckare och efter att ha läst många i mitt liv, känner jag mer lust att läsa historiska romaner. Har lånat första delen av Göran Redins romanserie i tre delar från stormaktstiden. Ett fjärran krig heter den första delen och året är 1610 då tvillingarna Erik och Karin föds på en gård i Östergötland. När deras familj blir offer för hämnd, hot och utpressning tvingas de bort från hemmet. Men den tidiga stormaktstiden är en tid av möjligheter och oväntade möten, när begåvning och mod leder långt och när människornas liv och rikets framtid styrs av ett fjärran krig. 

Del två i trilogin heter En skärva hopp och del tre Ett bräckligt liv. Jag gillar det jag hittills läst och författarens kunskap om stormaktstiden i 1600-talets Sverige känns bra att bli påmind om. Det mesta från skolans historieböcker har fallit bort. Jag läser normalt ganska fort, speciellt deckare och mindre intressanta böcker. Det här är en bok jag vill läsa långsamt och tänka då jag läser. Språket är lättläst och handlingen förs framåt. är Det här verkar lovande och ska nog hinna låna del två till 
påsken.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar