söndag 20 mars 2011

Intervju om min barndom


Jag har som regel att inte lägga in kort på närstående, men på det här kortet
kan man ju inte identifiera personen. Dessutom har hon en egen blogg,
där hon lägger ut bilder. Jag läser den inte och
hon läser inte min blogg. Bilden tagen i julas då hon spelade piano för oss. 
Igår hade jag besök av E och hennes mamma. Dottern satte upp gardiner medan E intervjuade mig. E skulle skriva om hur det var när mormor var barn och mitt första jobb m.m. Hon går i sexan i en skola, där all undervisning bedrivs på Engelska. Uppgiften skulle skrivas på minst en A4-sida, så det var många frågor och hon ställde också följdfrågor. Jag blev påmind om vilka roliga utelekar vi hade på den tiden: Hoppa hopprep, hoppa hage, kasta tre bollar mot väggen och inte minst spela kula. Så fort snön försvunnit tog vi fram kulpåsen och det var ett vårtecken för ett asfaltsbarn som jag. Det som förvånade henne mest var när jag berättade att vi spelade boll på gatan - det kom kanske en bil i veckan. Jag hjälpte till litet med de svårare orden,  t ex invoice. Mitt första arbete var på en speditionsfirma. Jag var 16 år och  skrev jag fakturor med åkarnas följesedlar som underlag.  Det varade ett år: "I admired the secretary and realised that this job of mine wasn´t a challenge, so I went back to school to get more education. "

Hennes sista fråga var svår att besvara. Hon undrade om jag skulle vilja vara barn i den här tiden. Jag svarade: jag tror inte det. Hon frågade varför. Jag sade att vi hade mer gemenskap förr och umgicks mer med varandra. Fast du har ju en mycket bra barndom och vissa saker är nog både bättre och roligare nu. Flickor får utbilda sig osv.

Jag får se om hon ringer för att komplettera svaren.

3 kommentarer:

  1. Jag kommer ihåg när mina barn hade liknande uppgifter och intervjuvade min mamma. Men det är många år sen nu. Snart är det väl dags att mina barnbarn kommer och intervjuvar mig.

    Angående lekarna så tror jag att vi var mera utomhus och lekte. Det var inte vanligt att föräldrarna tillät att en skock ungar skulle samlas inne utan ungarna kördes ut.

    SvaraRadera
  2. Hejsan !
    Jag hittade Dig.
    Det knölade till sig, fick ett svar från Blogger att jag inte hade någon blogg och att jag inte var inloggad.Helknäppt.Datorn lever sitt eget liv.
    Trevligt att läsa lit om Din barndom, jag har en blogg där jag skriver om min och mina bus.Har kommit upp i den åldern att jag vill minnas det som var förr.Nostalgitripp.

    http://lillgrimman.bloggo.nu

    Kan inte skriva under tvång, andra skriver varje dag,har alltid skrivit sedan barnsben, men mina alster både målat,tecknat och skrivit brann upp för mig,och det är ju oersättligt.Så nu gäller det att plocka fram lite ur minnet.
    Ska läsa lite bakåt i Din blogg, säkert mycket som är intressant.

    Jag använder mig av LCHF-kosten, inga kolhydrater.Min doktor gav mig det rådet, och att jag skulle gå i trappor,stavgång m.m.Har häloenheten här i Södertälje bakom mig som stöd samt Carema vårdcentral.
    Slutade röka 3/9-08. så 16 kilos övervikt, ska bort.

    Hej från Mi

    SvaraRadera
  3. Läste om Sjögrens syndrom, mycket intressant, lite stämde in på mig och mina besvär.
    Googlade vidare på benskörhet och ämnesomsättnings-problem.
    Enastående det här att kunna få reda på allt man vill ha svar på.
    Har bara haft dator sedan jag blev folkpensionär.(3 år sedan)

    SvaraRadera