söndag 25 december 2011

Rapport från julen 2011

Jag har firat en mysig och trevlig julafton med familjen. Ni som brukar titta in på min blogg har kanske märkt att jag inte är överförtjust i julen. Den känslan har rötter från barndomen, men jag ser till att skaka av mig det här obehaget veckan före jul. På måndagen började jag julförberedelserna, då jag tog bussen till Sollentuna C och snabbt handlade litet julklappar till barnbarnen: en fleecetröja och en bok till pojken, nagellack - blått rimmade på flott - *nödrim, fniss* till barnbarn E, som fyller 13 i januari. Jag hade också stickat raggsockar till henne. "Bröderna Bus" fick var sitt presentkort på några biobesök. 

tisdagen lade jag in en fyrdubbel sats med sill i en stor glasburk, som jag köpt på Lagerhaus. onsdagen tog jag det lugnt och på torsdagen lagade jag Janssons frestelse, två formar. Griljerade till sist femkilosskinkan från Percys. På eftermiddagen tog jag massage i en timme och sedan röjde jag i mitt eget hem. Det hade inte varit kul att återvända till ett stökigt hem. Musiken flödade från Spotify på datorn, ett album "Absolute Christmas" med en massa godingar. Eller vad sägs om Nat King Cole´s "Chestnut rosting on an open fire. Jag peppades av musiken med positiva känslor och bestämde mig för att glömma mig själv. 

Jag skickade också SMS med God Jul-hälsning till tanterna i onsdagsgruppen. Hade inte träffat dem de två veckor då viruset var som värst. Är fortfarande hes: Sjögrens, förkylningen eller allergi? Penicillinet tog död på bakterierna, så det var ju bra, men det tar ett par veckor till innan jag kan börja styrketräna. Har också svårt att svälja och ingen som helst smak av mat eller dryck, men det försökte jag glömma på julafton. Det var ingen som märkte att jag åt mycket lite.

Cirkus ½ 2 samlades alla och julaftonsfirandet kunde börja. Brasan var tänd och vi började med att dricka glögg, barnen alkoholfritt. Jag lutade mig bakåt och bara njöt. Vi pratade Engelska med dotterns svägerska och dotter och svärson talade Franska då de blev engagerade i sina diskussioner. Jag tog några foton - några syns här.
Bordet hade dukats av E, 13. Bröderna väntar - en visar ryggen och en
döljer ansiktet med ett glas, så jag lägger ut bilden

Min inlagda sill
Julens ostar

/Kajsastina

3 kommentarer:

  1. Så trevligt det låter när du beskriver ditt julstök och din julafton tillsammans med nära och kära.

    Ha en god fortsättning på helgerna!

    Kram Ingrid

    SvaraRadera
  2. GOD FORTSÄTTNING !

    Idag på Annandagen får jag träffa min Dotter och hennes familj som består av make och två barn mina barnbarn. F1 o.F2 vi ska vara hemma hos Morfar som har öppen planlösning, alltså mera rum att röra sig på.

    Kram Mi

    SvaraRadera
  3. Nu tror jag att jag var lite väl snabb att skicka iväg min kommentar. Jag skrev:
    Det låter som om du har haft en riktigt mysig julafton. Bra gjort att du kunde skaka av dig dina obehagskänslor och njuta av samvaron med de dina.
    Hoppas att förkylningen ger med sig så att du får känna dig riktigt pigg.

    SvaraRadera