torsdag 28 maj 2015

Dagens bokläsning på balkongen: "De förklädda flickorna i Kabul"

Elvakaffet intogs på balkongen tillsammans med boken De förklädda flickorna i Kabul av Jenny Nordberg, som är en svensk undersökande journalist boende i New York. Hon är skribent och kolumnist på Svenska Dagbladet. Boken är intressant och mycket välskriven. Jag läste 80 sidor i ett sträck ute i solen med keps och solglasögon. Jag är en person som överhuvudtaget inte kan sitta still i en solstol, men litet värme och sol får jag samtidigt som läsupplevelsen.  Jag läser samtidigt (på kvällarna) Oryx & Crake tillsammans med Kulturkollo.


Nu är det klippt - jag menar färdigklippt hos frissan på ett år minst och antingen byter jag frissa eller börjar klippa mig själv. Jag bad om en cm på sidorna och en aning kortare i nacken, så började kvinnan klippa. Hon var stressad då hon kom, hade missat bussen, så jag fick vänta 10 minuter. Jag tittade hela tiden och det verkade som det gick bra, då hon plötsligt tar tag i saxen och klipper upp". "Vad händer?", säger jag. Jag klippte upp på sidorna. Hon visar mig i spegeln; nacken var ok, men alltför kort. Jag gillader inge att hon klippt flr mycket.  Efter föning (en bra klippning ska inte behöva föning) gav jag mig iväg till lunch. Märkte senare då jag tvättade håret själv att hårtestar stack ut här och där, det var ojämnt och olika långt på båda sidor. Luggen hängde ända ner i ögonen. Jag har självfall och ett bra hår och hur man då lyckas med att inte följa fallet är obegripligt! Bestämde mig igår för att be henne försöka jämna till. Kom dit, vänlig, åtminstone större delen av tiden. Jag visade henne de, i mitt tycke, värsta felen. Hon klippte litet på sidan men lyckades inte ändra resultatet. "Det här är en annan frisyr än du hade tidigare och det ska vara så här rufsigt. Jag sa: "Jag har inte bett om en annan frisyr". Har haft samma de senaste tre åren. Då började hon återigen argumentera:  När man blir äldre är det här snyggare då kinderna och hakan börjar hänga ned! "Jag är fullt medveten om att kinderna och hakan börjar hänga ned, men det här är inte det resultat jag ville ha. Försökte igår försökte jämna till själv. Jag har i min ungdom varit anlitad att klippa väninnors hår och har även ofta, då jag varit ganska fattig i perioder, putsat till håret själv. Luggen är nu kort. Om hälsan står mig bi, kommer jag säkert att vilja bada i sommar!!!  Ena sidan är fortfarande förfärlig, har kammat det bakåt. Det tar minst ett år innan jag får tillbaks min frisyr. För mig är det inte en petitess att kasta bort 250 kr på ett så dåligt resultat. Tog några foton för att visa:


Nyss ringde tapetseraren och meddelade att de kommer på måndag. Vardagsrummet ska fixas och köksluckor målas. En fondtapet vid matbordet i köket ska jag ha. Jag har köpt ett snyggt  köksbord där, så jag hoppas det ska bli fräscht och snyggt. Måste börja tömma bokhyllor och ett hörnskåp. Han behöver 1½ meter runt för att komma åt att tapetsera väggarna.

Ha det gott alla! 

/Kajsastina

1 kommentar:

  1. Usch så tråkigt det är när man inte är nöjd. Nu tycker inte jag att det ser så tokigt ut, men det spelar ju ingen roll om inte du själv trivs. Du ser säkert ojämnheterna själv, och det räcker mer än nog för att bli missnöjd.
    Jag har gått till samma frissa i 33 år, med några få avvikelser när hon inte haft tid. Hon är duktig och noggrann, och gör aldrig mer än vi kommer överens om. Hon kan mitt hår, och jag kommer att få problem när hon inte längre kommer att jobba.

    Härligt med lite nytt och fixat hemma. Alltid roligt när man får möjlighet med sådant ... :)

    Helgkram, och tack för din kommentar hos mig ...

    SvaraRadera