lördag 21 november 2015

Jag är Kina av Xiaolu Guo

Titel: Jag är Kina av Ziaolu Guo
Förlag: Alfabeta
Antal sidor: 415
Första meningen/meningarna: 
"Allra käraste Mu, Solen skiner klart. Förbannade gamla himmel. Jag känner mig tom och naken. Min själ är tom så när som på bilden av dig." 

Ett brev som en kinesisk popmusiker Jian Kublai skrivit till sin flickvän Mu inleder boken. Brevet följs av flera och deras brevväxling hamnar hos en kvinnlig översättare, Iona, som blir mycket fascinerad av paret som har skiljts åt några år tidigare. Vi får reda på att Jian har varit med vid studentdemonstrationerna på Himmelska fridens torg 1989 och befinner sig på flykt. Först befinner han sig i London på mentalsjukhus, där han hamnat av misstag då han inte lyckats göra sig förstådd och fått något slags raseriutbrott. Mu, som är poet, är kvar i Kina. Kärleken mellan dem är passionerad men tragisk. Ionas liv är inte heller speciellt lyckligt och hon sugs in i de här breven, som inte bara handlar om känslorna mellan Jian och Mu, utan också ger henne en inblick i det moderna Kina med censur och diktatur. Jian berättar i breven vad han känner för sitt land. Romanen sträcker sig över flera kontinenter, han hamnar bland annat i Schweiz, men jag ska inte avslöja slutet här. Boken är lättläst trots det starka innehållet. 

Mitt betyg: 3/5
✩ ✩ ✩ ✩ 

Ziaolu Guo föddes 1973 i Kina och är numera bosatt i London. Hennes bok Kortfattad kinesisk-engelsk ordbok för älskande nominerades till Orange-priset. Jag såg en intervju med henne på TV och blev intresserad av boken. 

/Kajsastina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar