söndag 27 september 2015

En smakebit på søndag - Flickan som vandrade i öknen av Vénus Khoury-Ghata

Idag är det söndag och veckan har flugit förbi. På söndag kan den som vill lämna ett smakprov ur den bok man just då läser. Marie administrerar våra inlägg på sin blogg Flukten fra Virkeligheten. Enda regeln: No spoilers. Klicka på länken till Maries blogg för att läsa fler smakeprov ur andra böcker. 

Författarinnan Vénus Khoury-Ghata är född 1937 i Beirut men har bott i Paris de senaste 40 åren och hon skriver på franska. Hon har tilldelats många priser för sina romaner och diktsamlingar. Jag läste för några år sedan Sju stenar till den otrogna hustrun. Igår började jag läsa Flickan som vandrade i öknen. Mitt smakprov kommer från sid 39: 

Sköldpaddan säger att hon inte har någon aptit, jag som trodde att hon skulle kasta sig över sylten som en gräshoppa över ett majsfält. Sylten som vi gjorde på hennes initiativ av frukt som hon själv plockade och kärnade ur och som vi kokade med en massa dyrbart socker. Sköldpaddan  ber om soppan hon ratade förut och om brödet som hon smulade sönder utan misskund. Hon tuggar, sväljer, tackar otaliga gånger. Sköldpaddan vill kyssa min hand men jag är ju inte påven så jag drar den åt mig i all ödmjukhet. Nu gråter hon av självömkan och av tacksamhet mot mig som hon anser räddade livet på henne. Med munnen full av bröd säger hon att jag är hennes riktiga mor och att Saint-Gilles har bett henne att framföra ett viktigt budskap. När han uppenbarade sig för henne talade han om ett ofullbordat manuskript som till varje pris måste publiceras. Men ... "Men...", upprepar jag i samma ton. "Men han sa inte var det finns."


10 kommentarer:

  1. Tack för smakbiten! Okänd bok för mig.

    SvaraRadera
  2. Det låter som en intressant bok :) Tack för smakbiten!

    SvaraRadera
  3. Har varken hört talas om boken eller författaren. Tack för smakbiten.

    SvaraRadera
  4. Känner till författarnamnet men har inte läst något av henne. Intressant smakbit, tack för den! :)

    SvaraRadera
  5. Dette er også ukjent for meg. Men en spesiell smakebit, som gir mersmak. Takk for den!

    SvaraRadera
  6. Inget jag känner till, men tack för smakbit!

    SvaraRadera
  7. Tack för smakbiten. Låter som en bok som kunde intressera mig.

    SvaraRadera
  8. jag tyckte mycket om den här boken. tack för smakebiten!

    SvaraRadera