måndag 28 september 2015

Min bokhög på nattduksbordet september-oktober 2015



Lägger in en bild på min aktuella bokhög. Ordningsföljden är inte given, men just nu läser jag Flickan som vandrade i öknen av Vénus Khoury-Ghata. En underbar författare som inte behöver 800 sidor utan kan kondensera berättelsen. (Kul att just ordet kondensera används i boksammanhang. Ingrid påpekade det, men jag har hittat fler. Undrar vad det är för fel på ordet komprimera?) Sidantalet är 52 och hennes bok Sju stenar till den otrogna hustrun är på 186 sidor. Det här är inte en bok som man hastar igenom utan jag njuter av varenda ord och mening. Inom parentes kan jag berätta att boken är tillägnad författaren Torgny Lindgren. (Han är en favorit!) Hans roman Hummelhonung inspirerade Khory-Ghata att skriva denna berättelse. 

Jag har läst de flesta av Torgny Lindgrens böcker. Det finns ingenting nedtecknat i min blogg, då den successivt omvandlades och blev en bokblogg, ca 70%. Nåväl, bok nummer 2 i läsningen blir den bok som jag skall läsa tillsammans med Kulturkollo läser på FB,  Stenarna skola ropa av Ruth Rendell. Start den 4 okt. Jag har av någon anledning - vill kanske inte slösa tid på skräpböcker - slutat läsa deckare, åtminstone svenska. Då jag var in på bibblan låg en bok framme av samma författare, the Saint Zita Society. Därför hamnade den i högen. De flesta böcker söker jag på bibliotekets hemsida och reserverar . 

Kan knappt tro att det är den 28 september med den underbara brittsommardag vi haft idag.  Verkligen njutbart! Klockan  ½ 5 gick jag dagens stavgång innan middagen. Nu ska jag koka lingon som jag köpte på förmiddagen. 

/Kajsastina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar