torsdag 2 april 2020

Dag 21 Corona-iv19 - Pollenallergin

I karantän dag 21, inte mer? Känns längre, men rutinerna fortsätter. Utökar med nya då det behövs. Som att skriva i bloggen, för mig själv tror jag. Bloggvännerna har jag inte kvar och att återta kontakten tar tid. 

Idag kl 12 kom dottern och lämnade Pontus,  hennes hund, som jag hade i veckorna från den var valp i två år. Efter höftoperationen har jag bara haft honom någon dag då och då. 

På grund av virusen tog jag in honom direkt i badrummet och schamponerade honom. Han gillar att stå i duschen med en inte alltför varm vattenstråle! Då han är klar och torkad med två stora frottéhanddukar kutar han omkring för att bli varm. 

Så här ser han ut nu då han är 4 år. Han blev schamponerad/desinficerad för säkerhets skull med detsamma som han kom in genom dörren. Vi har haft en trevlig dag, åtminstone jag, kastat boll och allt möjligt. Han har fått äta leverpastejbitar som belöning. Fast det behövs inte så mycket numera. Han går snällt bredvid och tittar upp då och då. Ögonkontakten och allt annat grundlades då jag hade honom i veckorna sedan han var 8 veckor. Ska se om jag hittar en bild då han var 8 veckor.


Det tar ett par timmar att komma igång. Vissa morgnar är sämre och andra kan vara bra faktiskt. Måste ta min värkmedicin då jag vaknar innan jag upp. Efter 30-40 minuter släpper stelheten och värken något. Idag kom jag igång först vid 09-tiden, då jag somnade sent igår kväll. Numera gillar jag  att vara uppe sent och om jag har gjort min gymnastik och helst också en promenad är jag ganska ok! Efter frukost tar jag morgonmedicinerna,  faktiskt inte så många, fyra st bara. Två är mot blodtrycket. Fast nu har jag haft känningar av pollen redan i mars. Har mailat till husläkaren och också fått tillagt Turbo Inhalator spray, hade ganska jobbigt med tryck över bröstet. Mailade husläkaren för att få Giona Easyhaler via "Mina vårdkontakter" eller då läkaren har telefontid. Fick äntligen en egen husläkare för ett år sedan. Var utan i 1 ½ år, då den förra gick i pension. Viktigt att hålla allergin i schack. Alla symptom påminner om Coronavirusen har jag nu förstått. Läste sedan Må Braś inlägg på FB att det stämde. Har också nässpray, ögondroppar och tabletter mot allergi. Man skulle kunna tro att det här skulle avta då jag blev äldre, men icke. Tvärtom är det, mycket beroende på Sjögrens syndrom, Klicka på namnet och här för att läsa mer om Sjögrens syndrom, som jag har haft i 20 år nu. Torrheten i hals och slemhinnor påverkar hela kroppen. Framför allt tänderna som man kan läsa om då man har följt mig. Allergin har följt mig sedan jag var barn och minns att jag blev nedbäddad i sängen då vi var på landet på sommaren. Ingen hade hört talas om pollenallergi då. Inte förrän jag var 32 år och väntade mitt andra barn kom min granne, som var läkare, och sade att jag hade allergisymptom och borde testa mig.  

Går bara till min husläkare en gång om året för kontroll. Man skulle kunna tro att jag har "klippkort" på Vårdcentralen med allt detta, men en del fixar jag själv efter så många år. Måste köpa mycket till tänderna och andra salvor m m, vilket blir ganska dyrt. 

Idag hann jag göra mitt Qigong-program. till musik från Spotify!  Det tar ca 30 min sammanlagt med iordningställande och efterarbete. Försöker verkligen göra det på morgonen, ifall jag inte kommer ut på någon promenad den dagen. 

Exempel på ett par övningar
De här övningarna sitter på insidan av garderoben så jag blir påmind ofta. 




Så här ser jag ut numera. Det är en månad sedan. Hade varit hos frissan och klippt av mig mitt långa hår. Tur då det nog dröjer några månader innan jag kan gå dit igen. 


Ha det så bra som det går och Läseller lyssna på böcker!

Kajsastina

2 kommentarer:

  1. Bloggvännerna finns säkert kvar, bara du talar om att du är "aktiv" igen. Jag har aldrig lämnat dig egentligen. Varit här ibland och tittat, men det är klart att besöken glesats ut rejält när det inte hänt något här. Det är jättebra att du kom till min blogg och berättade att du var aktiv igen.

    Det måste vara väldigt jobbigt att allergins symptom är nästan desamma som symptomen för corona :( ... Hur ska man då veta vad som är vad?
    Tråkigt att du haft din allergi hela livet. Jag blev av med min när jag kom in i förstadiet till klimakteriet ... vid ca 44 års ålder. Samtidigt som termostaten i kroppen slog om och gjorde att jag gick från att vara en frusen kvinna till en icke frusen (verkar som "aldrig mer frusen") ... då upphörde även pollenallergin.
    Det som möjligen händer under pollensäsongen/våren är att jag kan tappa ork och blir tröttare. Men ögonklådan och nysandet/snorandet har upphört (tack för det alla goda makter).

    Vilken söt liten "ryahund" den där Pontus är. Hoppas att du hitter en bild från 8 veckor.

    En jättefin bild på dig, Ulla. En verkligt parant och "ladylike" bild, med en härlig utstrålning i leendet :D

    Kramis igen ;) <3

    SvaraRadera
  2. Ja, vår hund Pontus är verkligen rolig att få ha speciellt nu då man är så isolerad. Allergin är inte så jobbig egentligen men konstigt just nu. Inte för att jag känner efter så mycket mer under coronavirusen. Trodde också att allergin skulle försvinna med åldern. Underbart att du slipper det. Jag har ju följt dig på FB. Ibland kommenterat också. Vill bara inte skriva så mycket då axeln ha krånglat, men just nu är den hyfsad.Gymnastiken är viktig varje dag. Passade på att fot mig då jag hade varit hos frisören och klippt mig. Ha det så gott. Kram

    SvaraRadera